Från midsommar


Midsommar i korthet :P











Sen här under kommer lite snapsvisor som jag hade sammanställt till midsommar och som vi sjöng flera gånger om. Och ja, om ni inte känner för att läsa snapsvisor är de bara att skrolla ner till nästa inlägg. För här står de inget mer vettigt :P

(ta mig till havet)

Ta mig till magen och det med en klunk,

klunk ovan sillen och knäcke.

Snapsen är fyllig som kryddats med ljung.

Galen att vänta är jag.

Visan du känner, så kläm i och sjung.

Ta mig till magen och låt mig få bli till behag.


(blinka lilla stjärna)

Hinka lilla pärla där

du är inte till besvär

Jag är packad, du är grann

är du kvinna eller man?

Hinka lilla pärla där

Jag vet inte vem jag är?

(Å jänta å jag)

Välkommen hit, ta dig en bit.
Spill ej på duken, den är ju vit.
Skoj ska vi ha, dansa vi ska,
trivas så där förtroligt.
Glädjen hos alla toppen ska nå,
skratta och sjunga, det kan vi få.
Luriga hemåt sedan vi gå,
ikväll ska vi ha så roligt



(mors lilla olle)

När man har satt sig till dukat bord
pratar man först bara enstaka ord.
Herrarna hosta diskret då och då
men vi förstå vad de vänta uppå...
Klinkeliklink, se vad kommer där
halsarna sträcktes, öl visst det är.
Alla blir glada och hostan försvann,
ölen har kommit, säg skål till varann!
SKÅL!


(Sov du lilla videung)

Jag har inte fått nån sup
därför är jag blyger
I min mages tomma djup
hämningarna smyger
Men om blott jag får en tår
hämningar ur kroppen går,
rodnar inte mera
väntar bara flera.


(Jag tror, jag tror)

Jag tror, jag tror på akvavit
jag tror, jag tror på dynamit
den ger en kraft att sjunga ut
och inga krämpor blir akut.
Man glömmer vardagslivets jäkt
och känner stundens ruseffekt.
En snaps, en skål, en truddelutt
och sen så tar vi våran hutt.


(var nöjd med att som livet ger)

Nu åker botten upp igen
och vettet åker ut med den
Världen blir så vacker, mjuk och skön
värst för den som ej spriten tål
Han hickar fram ett sluddrigt "skål"
å far sen ner i ett djupt alkohål.


(inatt jag drömde)

I natt jag drömde något som,

jag aldrig drömt förut.

Jag drömde det var strejk på Pripps

och alla ölen var slut.

Jag drömde om en jättesal

där ölen stod på rad.

Jag drack så där ett tjugotal

och reste mig och sa;


Armen i vinkel

blicken i skyn

så var det menat

whisky och renat

vårt mål alkohol!

  För dem som tål! - SKÅL


Jag var full en gång för länge sen

På knäna kröp jag hem

Varje dike var för mig ett vilohem, vilohem

I varje skåp, i varje hylla

Hade jag en liten skvätt

Allt från mellanöl till 95%, 5%

Super du så super jag

Super jag så super du

Super inte du så super jag ändå, Hej SKÅL!



(uti vår hage)

Uti vår mage där växa begär

kom hjärtans kär.

Vill du mig något

så träffas vi där.

Kom kryddsill och kall potatis,

kom brännvin och quantum satis,

kom allt som kan drickas,

kom hjärtans fröjd


Född i sverige

Bor i norge

Danmark är mitt fosterland

Talar spanska som en jude

Fast jag är en engelskman

Full idag och full imorgon

Så ser livet ut för mig

Kärlekslågan den har slocknat

Jag ska aldrig gifta mig

På min gravsten ska de skrivas

Det ska präntas på latin

Att här under ligger liket

Av ett jävla fyllesvin

SKÅL


(Lille katt)

Lille sup, lille sup,
lille söte supen
nu ska du, nu ska du,
ner igenom strupen



(imse vimse spindel)

Fjompe-Tompe Törstig sitter i en bar.
Vickar på stolen - ner i golvet far.
Snabbt någon fyller på hans glas och sen
Fjompe-Tompe Törstig klättrar upp igen.


 (I ett hus vid skogens slut)

Ur ett glas vid bordets slut

liten starköl rinner ut.

Elin stirrar på sitt stop

bryter nog ihop.

Nej, hon vaknar ur sin nöd

cyklar hem till Veberöd

pantsätter sin broders föl

tusen spänn till öl.


In kommer far

full som han var

drämde sin task i bordet

efter kom mor

spotta å svor

å fråga va fan han gjorde

ska du förstöra pillevicken din

som du ska köra in i fittan min

barnen dom skrek

katten han sket

å hunden han satt å runka


(Helan går)

Helan går,
sjung hopp falleri faderallan lej,
helan går,
sjung hopp faderallan lej
Och den som inte helan tar
han inte heller halvan får
Helan gåååååååår
sjung hopp faderallan lej.


(Idas sommarvisa)

Ni ska inte tro vi blir fulla
ifall inte vi sätter fart.
Och gör så att glasen blir fyllda
och flaskan så härlig och tom.
Sjunga och glädjas och kul ska vi ha
och festa till midsommardan
sen går vi hem med ett minne kvar
som varar till följande år


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0